Vremea pacanelelor ieftine a trecut : modificarile fiscale apasă greu pe umerii operatorilor și afiliaților
Schimbările produse la nivel de taxe și impozite care au avut loc în vara anului 2022 au pus la încercare toți participanții implicați în industria jocurilor de noroc : operatori, afiliați, jucători. Planurile guvernului de a modifica anumite prevederi legislative legate de impozitarea jocurilor de noroc au condus la dezbateri aprinse.
Consecințele economice și sociale asupra rentabilității afacerilor legate de gambling au fost îndelung analizate și discutate, iar proiectele inițiale care prevedeau o majorare cu adevărat uriașă a acestor taxe și impozite au fost ajustate.
Modificări fiscale 2022
Deși sistemul fiscal românesc prevede ca modificările în codul fiscal să fie anunțate cu 6 luni înainte, în luna iulie au fost operate 2 ordonanțe guvernamentale care au condus la modificări fiscale, practic la majorări pe taxe și impozite care afectează major activitatea celor ce organizează jocuri de noroc și sunt implicați în diverse forme în acest fenomen ( afiliați, operatori și jucători).
Deși față de planurile inițiale, taxele nu au suferit o majorare atât de drastică, cu toate acestea modificările au efect sever asupra oricărui business din domeniul jocurilor de noroc.
Conform ordonanței care modifică codul fiscal se schimbă modul în care sunt impozitate veniturile obținute ca urmare a organizării jocurilor de noroc de către case de pariuri, cazinouri, cluburi de poker, loterii sau săli de jocuri.
Reprezentanții organizațiilor profesionale din domeniul gamblingului au încercat să influențeze decizia inițială a guvernului și au reușit să scadă totuși impactul dur asupra veniturilor viitoare. Plafonul neimpozabil pentru operatori și organizatori de jocuri de noroc a rămas același – 66.750 RON dar s-au modificat cotele de impozitare.
Să vedem în continuare ce modificări aduc cele 2 ordonanțe ale guvernului și cum vor afecta ele pe parcursul anului 2022 dar și în viitor industria jocurilor de noroc din România.
Modificări privind organizarea și funcționarea jocurilor de noroc, impuse prin adoptarea Ordonanței Guvernului nr. 15 din 2022:
În primul rând, așa cum spuneam, toate taxele anuale de licență au fost mărite. Cel mai mare procent de majorare al taxelor este cel aplicat pariurilor tradiționale cu cote fixe: 400%, apoi jocurile de noroc tradiționale cu slot machine suportă o creștere a taxelor de 375%, iar taxa de licență pentru activități de jocuri de noroc online s-a majorat cu 144 %.
De asemenea, începând cu iulie 2022, au fost majorate taxele anuale pentru autorizarea jocurilor de noroc, cele mai severe creșteri fiind înregistrate în cazul activității de jocuri de noroc online: 144% și de activități legate de slot machine și jocuri tradiționale: 128%.
Taxa de autorizare ce va fi suportată de organizatorii de jocuri de noroc online ( operatorii cu licență clasa 1) va fi de 23% din veniturile din jocuri de noroc ale organizatorului, minim 120.000 EUR/an.
Taxa pe viciu a crescut cu 125 % în urma aplicării acestei ordonanțe și mai mult urmează să fie plătită în avans, în rate egale indiferent dacă aparatele respective funcționează sau nu.
Toate tipurile de jocuri de noroc suportă diverse taxe administrative care trebuie obligatoriu plătite : comision de analiză documentație: 3000 euro pentru jocuri online și 500 euro pentru sălile de jocuri tradiționale.
Taxa de emitere a licenței este acum de 9.500 EUR( în creștere de la 6000 euro) pentru orice tip de joc. Vor fi afectate de creșteri de impozite inclusiv firmele producătoare sau distribuitoare de software-uri pentru jocuri de noroc online, care vor achita o taxă de licență anuală de 9.500 de euro, majorată de la 6.000 euro.
Furnizorii de servicii care dețin o licență clasa a II-a emisă de ONJN vor suporta o taxă de licență de 9.500 EUR.
Se plătește de asemenea o taxă pentru analiza documentației în momentul solicitării emiterii unei autorizații pentru jocuri de noroc, iar această taxă are valoare de 150 EUR. Dacă este vorba de o cerere de integrare unor noi jocuri sau recertificarea unor jocuri existente pe o platformă de jocuri de noroc online se mai achită o taxă de 150 EUR.
Ca o noutate, a fost introdusă o taxă de promovare aplicată fiecărui contract de promovare TV sau publicității prin panouri stradale. Această taxă reprezintă 5 % din valoarea contractelor de publicitate, fără să fie clară destinația acestor bani care ajung la buget.
Ordonanța guvernamentală din iulie modifică termenele de plată pentru contribuțiile respective. în cazul primului an de licență termenul este de 10 zile de la momentul aprobării documentației iar pentru anii următori termenul de plată al taxelor este 25 ianuarie – în fiecare an.
Aici apare o altă ciudățenie legislativă: ordonanța prevede că în cazul în care încetează valabilitatea licenței, operatorul datorează integral contribuția anuală. Chiar și în cazul în care un operator de jocuri de noroc și-ar dori să înceteze activitatea la un anumit moment dat înainte de a expira licența, este obligat să plătească taxele pe întreg anul, deși înștiințează ONJN despre această intenție, conform legii.
Firmele care organizează jocuri de noroc au obligația să constituie un fond de garantare, în favoarea organului fiscal teritorial la care sunt înregistrați, în vederea acoperirii riscului de neplată a obligațiilor față de bugetul general consolidat. Astfel de garanții se aplică inclusiv organizatorilor de tombole, pentru fiecare locație unde se organizează : 10.000 euro pentru tombole tradiționale, 100.000 euro pentru tombolele online.
Ordonanța Guvernului nr 15/2022 are în vedere inclusiv extinderea domeniul de aplicare privind societățile comerciale aflate pe „lista neagră”- cei care nu dețin licențe de la ONJN.
Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc va putea include în blacklist nu doar operatorii, platformele sau aplicațiile create de organizatorilor de jocuri de noroc nelicențiați, ci și:
- Brandurile, mărcile comerciale, logo-urile companiilor care organizează sau au organizat activități de jocuri de noroc online pe teritoriul țării noastre, fără a achita taxele aferente licenței și sau autorizației de jocuri de noroc ori alte sume datorate bugetului de stat
- Website-urile, platformele, brandurile, mărcile comerciale, logo-urile și aplicațiile care promovează activități de jocuri de noroc nelicențiate / ilegale pe teritoriul României ( aici sunt incluși afiliații care promovează diferite cazinouri care funcționează fără licență).
Modificări privind aplicarea Codului fiscal, aduse prin adoptarea Ordonanței Guvernului nr. 16 din 2022:
Această a doua ordonanță se referă la modificarea impozitării veniturilor participanților la jocuri de noroc. Jucătorii s-au confruntat de la 1 august cu impozite crescute. Grila de impozitare valabilă până în august a suferit creșteri pe fiecare nivel: 300% pentru primul nivel, 125% pentru al doilea nivel și 160% pentru al treilea nivel.
Pragurile maxime de impozitare au scăzut de la 66.750 RON la 10.000 RON, pentru primul nivel , apoi de la 445.000 RON până la 66.750 RON pentru al doilea nivel iar al treilea nivel a căpătat maxim de impozitare: 40% pentru sume care depășesc 66.750 RON.
O altă prevedere interesantă pentru companiile care desfășoară activități în zona jocurilor de noroc se referă la excluderea aplicării impozitului pe venit gen micro-întreprinderi începând cu 1 ianuarie 2023. Aceștia plăteau impozit de 1-3% în regim de micro-întreprindere.
Ordonanța decide majorarea impozitului pe dividende care crește la 8 % de la 5 % cât era anterior tot începând cu 1 ianuarie 2023.
Concluzii
Toate aceste prevederi ale Ordonanțelor se aplică deja începând cu 1 august 2022, iar operatorii, afiliații și jucătorii au obligația să le respecte. Vom vedea probabil anul viitor, o dată cu încheierea exercițiului financiar al anului 2022, ce impact au avut aceste măsuri fiscale dure, ce pierderi au înregistrat companiile din domeniul jocurilor de noroc, dacă cifra de afaceri le-a fost afectată, etc.