Reclamele la jocuri de noroc vor fi oare interzise în România?
În ultimii ani, publicitatea la jocurile de noroc, pariuri sportive, cazinouri terestre sau online, a căpătat o amploare tot mai mare. Zeci de operatori se întrec în reclame, panouri publicitare, spoturi televizate și tot felul de materiale publicitare transmise pe diferite canale.
Oare nivelul actual al marketingului destinat promovării jocurilor de noroc este de natură să ne îngrijoreze? Mulți sunt de părere că da. Străzile sunt sufocate de cazinouri omniprezente în oricare oraș mare și chiar și în comune sau sate. Publicitatea stradală a devenit tot mai agresivă, mediul online impune diferite vedete care promovează jocurile de noroc sub forma unei modalități distractive de a câștiga bani, fără mult efort. Casele de pariuri sunt mereu aglomerate, cerere există.
Ne aflăm în miezul unei competiții mondiale care atrage atenția tuturor iubitorilor fotbalului: Cupa Mondială din Qatar. Meciurile sunt difuzate la Televiziunea națională, la ore de maximă audiență ( 17 sau 21). Evident pauzele sunt destinate reclamelor celor mai cunoscuți operatori de pariuri sportive și jocuri de noroc, care promovează nu sportul și competiția onestă ci parierea și cheltuirea banilor.
Dacă privești reclame vei constata că o sumedenie de celebrități și foști sportivi promovează aceste jocuri de noroc, fără grijă pentru jocul responsabil.
Inițiativa legislativă care vrea să interzică publicitatea pentru orice formă de joc de noroc
Zeci de parlamentari au depus recent un proiect de lege care intenționează să interzică publicitatea pentru jocurile de noroc și pariurile sportive, online sau offline, invocând o afirmație a Organizației Mondiale a Sănătății, care spune că dependența de jocuri de noroc poate fi încadrată în categoria bolilor psihice.
Realitatea ne arată că există deja sute de mii de persoane dependente de jocuri de noroc, iar din acestea nu toate beneficiază de programe de sprijin și control al adicției, fiind expuse din nou pericolului datorită reclamelor tot mai insidioase.
Grupul de aproape 100 de parlamentari din diferite partide politice ( PNL, PSD, AUR, UDMR și neafiliați) a propus o modificare aplicată Legii audiovizualului și cea privind publicitatea, cerând interzicerea promovării oricăror forme de jocuri de noroc, cazinouri sau pariuri, prin comunicate comercială de tip audio-vizual.
Proiectul conține și amenzi consistente, în cazul nerespectării legii, de la 10.000 RON până la 50.000 RON.
Parlamentarii au motivat inițiativa prin expunerea nelimitată la publicitate stradală a minorilor, a persoanelor vulnerabile, la diferite forme de promovare explicită a cazinourilor, pariurilor sportive și a diferitelor tipuri de jocuri de noroc.
Proiectul legislativ urmează să fie discutat în ambele camere parlamentare și eventual aprobat, fiind apoi publicat în Monitorul Oficial.
Urmează să vedem dacă într-adevăr se va aplica o astfel de modificare Legii Audiovizualului.
Adicția pentru jocuri de noroc este într-adevăr o maladie ?
Organizația Mondială a sănătății include într-adevăr adicția pentru jocuri de noroc într-un tipar de comportament obsesiv, care se manifestă prin control tot mai redus asupra bugetului, dezinteres pentru alte preocupări, pentru carieră sau familiei, continuarea activităților în ciuda consecințelor negative și a pierderilor financiare.
Astfel de tulburări sunt recunoscut clinic, iar comportamentul adictiv se poate preveni prin acțiuni de promovare a jocului responsabil, pe care operatorii de jocuri de noroc sunt obligați să le implementeze.
Din păcate, este dificil de luptat cu adicția, în situația în care expunerea la publicitate agresivă și continuă pentru jocuri de noroc conduce la accesul nelimitat în sălile de joc sau, mai simplu, online pe platformele de jocuri. Inclusiv minorii sunt expuși reclamelor stradale sau pe internet, reclame televizate difuzate la orice oră, în cadrul celor mai importante competiții sportive.
Cum arată legislația altor state în acest domeniu?
Legislația în acest domeniu al publicității pentru jocurile de noroc este destul de diversificată în Europa, căci fiecare din statele membre ale Uniunii are libertatea decizională în acest sens.
De exemplu în Marea Britanie, vedetele din showbiz, sport sau tv nu mai au dreptul de a lua parte la reclame și publicitate pentru jocuri de noroc.
Republica Moldova a interzis din anul 2021 orice fel de publicitate la jocurile de noroc și cazinouri sau pariuri sportive, motivată de nevoia de protecție a persoanelor vulnerabile și cu risc social sporit, de sărăcie, precum și a celor din medii defavorizate.
În Polonia, există o interdicție parțială a publicității. Restricțiile sunt stabilite pentru publicitatea la pariuri, cazinouri și unități de jocuri de noroc. A fost interzisă publicitatea pentru jocurile de cărți, jocurile cu zaruri și aparatele de jocuri de noroc ( păcănele).
De asemenea, publicitatea este parțial interzisă în Germania. Publicitatea la jocurile de noroc la TV, pe internet este interzisă. Dar autoritățile Republicii Federale Germania pot acorda permisiunea operatorilor de loterie, pariuri sportive și curse de cai să facă publicitate la televizor și pe internet. Este interzisă publicitatea pariurilor sportive înainte sau în timpul transmisiunilor TV în direct ale evenimentelor sportive. Interiorul unităților de jocuri de noroc nu poate conține nicio reclamă a jocurilor oferite.
Țările de Jos respectă o politică de interzicere parțială. Legiuitorul a limitat publicitatea la jocurile de noroc la televizor între orele 06:00 -19:00. Belgia, ca și Țările de Jos, interzice parțial publicitatea. În special, publicitatea pentru jocurile de noroc online este, de asemenea, parțial interzisă.
În Irlanda, publicitatea este parțial interzisă. De exemplu, publicarea sau postarea de reclame la loterie, altele decât afișarea rezultatelor, este supusă descalificării (interzicerii). Nu există o legislație specializată în Irlanda, iar jocurile de noroc sunt guvernate de reglementările generale privind protecția consumatorilor și standardele serviciilor de publicitate.
Austria și Spania permit, de asemenea, publicitatea la jocuri de noroc. Cu toate acestea, în Austria, operatorii licențiați sunt obligați să respecte o abordare responsabilă în ceea ce privește activitățile lor de publicitate. Definiția acestui termen este dată de Ministerul de Finanțe din Austria. Și în Spania, publicitatea este parțial restrânsă, măsurile sunt în vigoare pentru a consolida protecția consumatorilor și practicile responsabile de jocuri de noroc din țară. De exemplu, timpul de afișare a anunțurilor este limitat. Italia, unde publicitatea pentru jocurile de noroc este parțial interzisă, poate fi clasificată în aceeași categorie de țări. Sunt interzise toate produsele și serviciile de jocuri de noroc promovate la televizor, pe internet, la radio. Loteriile naționale sunt singurele excepții pentru italieni.
Cu toate acestea, de exemplu, Kosovo și Albania au interzis publicitatea pentru jocuri de noroc. Toate formele de jocuri de noroc și jocuri de noroc pe teritoriul Kosovo sunt în principiu interzise. Publicitatea în presa scrisă, electronică sau audiovizuală este interzisă în Albania. Buletinele informative și actualizările prin e-mail sunt permise sub formă de scrisori de la organizatorii de jocuri de noroc. Publicitatea audiovizuală a pariurilor sportive în Albania este interzisă în timpul difuzării evenimentelor sportive naționale și internaționale.
Reclamele la jocuri de noroc sunt etice sau nu ?
Industria jocurilor de noroc se situează în limitele legalității iar moralitatea și aspectele etice ale promovării unui viciu nu sunt puncte de interes pentru operatori, ceea ce este și firesc, într-o măsură. Promovarea prin anunțuri de susținere a jocului responsabil și posibilitatea excluderii jucătorilor adictivi sunt principalele activități ale companiilor de jocuri de noroc în acest sens.
În rest, reclamele își ating scopul : atrag clienți, transformă telespectatorii în jucători și ajută la promovarea afacerii.
Reclamele la gambling sunt la limita practicilor comerciale abuzive, iar firmele de marketing care asigură promovarea pentru multe cazinouri online sau offline fac totul pentru a respecta legislația și pentru a se încadra în standardele impuse de industrie.
Cu toate acestea, România are cu siguranță nevoie de mai multe acțiuni concrete în sprijinul celor afectați de adicție, a categoriilor vulnerabile. Expunerea minorilor și a celor predispuși spre dependență trebuie evitată prin demersuri specifice.
O lege care să interzică total publicitatea la jocuri de noroc nu ar duce la scăderea numărului de jucători, așa cum nici inexistența promovării produselor din tutun nu a dus la dispariția fumatului și la scăderea numărului de fumători.
Echilibrul și marketingul onest sunt absolut necesare în acest moment în piața jocurilor de noroc, pentru a oglindi exact consecințele adicției și pentru a promova gamblingul doar ca formă de divertisment, nu ca potențială sursă de venituri.
Încurajarea jocurilor de noroc prin intermediul reclamelor așa-zis distractive, cum este cazul noii reclame la Vlad Cazino oferă un fals sentiment de siguranță, de certitudine a câștigurilor, care duce mai degrabă la pierderi și dependență.